1. Jaki jest cel planowanego przedsięwzięcia?
Celem przedsięwzięcia realizowanego przez MŚP jest dywersyfikacja lub zmiana profilu dotychczasowej działalności MŚP prowadzonej w sektorach: hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura, czyli w sektorach najbardziej dotkniętych pandemią COVID-19 w Polsce, zwiększające odporność na sytuacje kryzysowe.
2. Kto może ubiegać się o wsparcie?
O wsparcie mogą starać się jedynie przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w sektorze hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka, kultura. O przynależności do branży decyduje kod PKD działalności ujawniony w dokumentach rejestrowych przedsiębiorcy.
O wsparcie na realizację przedsięwzięć MŚP mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora HoReCa, turystyka lub kultura, które w latach 2020 lub 2021 odnotowały spadek obrotów w wysokości co najmniej 30 % liczony rok do roku. Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku musi prowadzić działalność gospodarczą w sektorze HoReCa, turystyka lub kultura oraz potwierdzić, że na dzień 31 grudnia 2019 lub najpóźniej od 20 marca 2020 r. prowadził działalność gospodarczą w sektorze (HoReCa), turystyka, kultura.
3. Jak wygląda podział regionalny wsparcia?
Dla każdego z pięciu regionów został wybrany w konkursie jeden Operator działający w skali danego regionu obejmującego kilka województw, zgodnie z podziałem:
- Region 1 – województwa kujawsko-pomorskie, pomorskie, zachodniopomorskie,
- Region 2 – województwa mazowieckie, podlaskie, warmińsko-mazurskie,
- Region 3 – województwa lubelskie, małopolskie, podkarpackie, świętokrzyskie,
- Region 4 – województwa łódzkie, opolskie, śląskie,
- Region 5 – województwa dolnośląskie, lubuskie, wielkopolskie.
Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. jest Operatorem regionu numer 3.
4. Na co można przeznaczyć wsparcie?
Pomoc finansowa na realizację całego przedsięwzięcia w ramach Inwestycji stanowi wsparcie na pokrycie kosztów:
- inwestycji w projektowanie i produkcję swoich towarów i usług, takich jak:
- zakup maszyn i urządzeń niezbędnych do wprowadzenia na rynek nowych produktów/usług,
- roboty budowlane, w tym budowa nowych linii produkcyjnych,
- inwestycje związane z zieloną transformacją, w szczególności zachęcające do zapobiegania powstawaniu odpadów, recyklingu/ponownego wykorzystania odpadów oraz wdrożenia rozwiązań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych,
- działania związane z wykorzystaniem technologii cyfrowych w związku
z koniecznością dokonania zmian procesów, sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa lub wzmocnienia odporności na wypadek kolejnych kryzysów w sektorze, w którym prowadzona jest działalność oraz
- podnoszenie kwalifikacji pracowników, w tym np. szkolenia związane z nabyciem nowych umiejętności lub przekwalifikowaniem pracowników, lub
- usługi rozwojowe na rzecz wspieranych MŚP, w tym np. opracowanie studium wykonalności, modelu biznesowego, opracowanie procedur technicznych.
Wsparcie na realizację przedsięwzięcia MŚP jest udzielane w ramach pomocy de minimis.
5. Jakim spadkiem obrotów musi wykazać się przedsiębiorca ubiegający się o finansowanie w planowanym naborze KPO HoReCa?
Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać, iż odnotował spadek obrotów w wysokości co najmniej 20 %, liczonych rok do roku.
Wnioskodawca spełnia warunek jeżeli wykazał spadek obrotów w latach:
- rok 2020 do roku 2019 albo
- rok 2021 do roku 2019 (tylko, jeśli działalność przedsiębiorcy w 2020 roku była zawieszona przez co najmniej 6 miesięcy) albo
- rok 2021 do roku 2020.
6. Czy podatek VAT może być kwalifikowalny w projekcie KPO HoReCa?
Nie, podatek VAT nie może zostać objęty dofinansowaniem w ramach naboru KPO HoReCa, niezależnie od tego, czy przedsiębiorca ma prawo do jego odzyskania.
7. Czy MŚP, które uzyskają dofinansowanie w ramach naboru KPO HoReCa mogą występować o zaliczki na realizację przedsięwzięcia?
Nie, wsparcie przedsięwzięcia MŚP jest udzielane w formie refundacji części poniesionych kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia MŚP.
8. O jaką kwotę dofinansowania można ubiegać się w naborze?
Maksymalna kwota wsparcia na przedsięwzięcie MŚP wynosi 540 000,00 zł. Minimalna kwota wsparcia na przedsięwzięcie MŚP wynosi 50 000,00 zł. Maksymalna intensywność wsparcia przedsięwzięcia MŚP nie może przekroczyć 90% kosztów kwalifikowalnych.
9. Jak podzielona jest alokacja środków w regionie numer 3, tj. województwach: lubelskie, małopolskie, podkarpackie, świętokrzyski ?
Kwota środków dla regionu przeznaczonych na wsparcie przedsięwzięć MŚP w naborze wynosi 245 796 144,00 zł.
Powyższa kwota została podzielona na województwa w następujący sposób:
- dla województwa lubelskiego – 42 433 462,00 zł,
- dla województwa małopolskiego – 128 523 259,00 zł,
- dla województwa podkarpackiego – 48 670 083,00 zł,
- dla województwa świętokrzyskiego – 26 169 340,00 zł.
10. Na jakich zasadach składany jest wniosek?
Wnioski będzie można składać wyłącznie w postaci elektronicznej przez Lokalny System Informatyczny PARP.
11. Czy działalność może być prowadzona od 30.12.2019 r.?
Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku musi prowadzić działalność gospodarczą w sektorze hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka, kultura oraz spełniać łącznie następujące warunki:
1) według stanu na 31 grudnia 2019 r. lub najpóźniej od dnia 20 marca 2020 r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w sektorze hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka, kultura*;
2) w okresie od 20 marca 2020 r. do 15 maja 2022 r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w sektorze hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura, nieprzerwanie przez co najmniej 6 następujących po sobie miesięcy .
*O wsparcie mogą ubiegać się Wnioskodawcy, których działalność gospodarcza była zawieszona w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 19 marca 2020 r. pod warunkiem, że są spełnione warunki opisane w pkt 1) i 2). Do złożenia wniosku uprawnieni są wyłącznie przedsiębiorcy MŚP, których ujawniona w dokumentach rejestrowych działalność gospodarcza jest określona kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności (kod PKD) wskazanym w załączniku do Regulaminu wyboru. Wymóg ten dotyczy zarówno działalności gospodarczej prowadzonej na dzień złożenia wniosku, jak i w terminach, o których mowa w pkt. 1) i 2). O przynależności do branży decyduje kod PKD działalności ujawniony w dokumentach rejestrowych przedsiębiorcy (odpowiednio w KRS lub w CEIDG lub – tylko w przypadku spółek cywilnych – w bazie internetowej REGON). Ujawniony w dokumentach rejestrowych kod PKD może dotyczyć zarówno przeważającej (podstawowej), jak i dodatkowej działalności przedsiębiorstwa wnioskodawcy.
12. Jakie dokumenty są potrzebne do udokumentowania rozeznania rynku?
W przypadku udokumentowania przeprowadzenia rozeznania rynku należy przedstawić informacje w zakresie sposobu: kalkulacji poszczególnych wydatków w odniesieniu do każdego rodzaju wydatku, w tym podania kosztu jednostkowego i szacowanej liczby jednostek oraz przeprowadzenia rozeznania rynku i wskazania źródeł danych (np. oferty), na podstawie których określono kwoty poszczególnych wydatków.
13. Jakie kody PKD uprawniają do udziału w projekcie?
Inwestycja A1.2.1 KPO jest kierowana do przedsiębiorstw MŚP, które prowadziły i prowadzą działalność gospodarczą określoną odpowiednim kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności (dalej: kod PKD) i potwierdzoną wpisem do właściwego rejestru. Lista kodów PKD stanowi załącznik do Regulaminu naboru Przedsięwzięć MŚP i jest dostępny na stronie https://horeca.marr.pl/ w zakładce Dokumenty.
14. Czy wraz z wnioskiem należy dostarczyć zaświadczenia o niezaleganiu z US i ZUS?
Zaświadczenia stanowią dokumenty niezbędne do podpisania umowy i będą składane przed jej podpisaniem. Na etapie wniosku Wnioskodawca składa stosowne oświadczenia.
15. Do kiedy można realizować projekt?
Okres realizacji przedsięwzięcia MŚP nie może wykraczać poza datę 31 stycznia 2026 r.
16. Jaki jest maksymalny okres realizacji projektu?
Założony we wniosku okres realizacji przedsięwzięcia MŚP nie może być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy, licząc od dnia rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia MŚP.
17. Czy udzielane wsparcie stanowi pomoc de minimis?
Tak, wsparcie na realizację przedsięwzięcia MŚP jest udzielane w ramach pomocy de minimis.
18. Czy dywersyfikacja działalności może prowadzić do zmiany branży?
Dywersyfikacja działalności nie może prowadzić do rezygnacji przez MŚP z działalności w sektorach: hotelarstwa, gastronomii (HoReCa), turystyki, kultury, zgodnie z listą kodów PKD stanowiących załącznik do Regulaminu naboru Przedsięwzięć MŚP.
19. Czy wymagany kod PKD musi być kodem przeważającym?
W naborze drugim ujawniony w dokumentach rejestrowych kod PKD może dotyczyć zarówno przeważającej (podstawowej), jak i dodatkowej działalności przedsiębiorstwa wnioskodawcy. Jeśli jest to działalność przeważająca – zostanie przyznanych więcej punktów.
20. Co jeśli w dokumencie rejestrowym nie ma wskazanej przeważającej działalności?
W Naborze drugim ujawniony w dokumentach rejestrowych kod PKD może dotyczyć zarówno przeważającej (podstawowej), jak i dodatkowej działalności przedsiębiorstwa wnioskodawcy. Jeśli jest to działalność przeważająca – zostanie przyznanych więcej punktów.
21. Czy do wniosku o objęcie przedsięwzięcia MŚP wsparciem należy dołączyć stosowne pozwolenia celem spełnienia kryterium A.4?
W naborze drugim kryterium A.4 jest spełnione gdy Wnioskodawca posiada dokumentację oraz prawa lub pozwolenia, niezbędne do realizacji przedsięwzięcia MŚP. Zrezygnowano jednak na etapie składania wniosków z obowiązku załączania przez Wnioskodawców dokumentów/uprawnień/pozwoleń dotyczących realizacji przedsięwzięcia MŚP. Obowiązek przesłania niezbędnych praw i pozwoleń na realizację przedsięwzięcia został przeniesiony na etap podpisania umowy.
We wniosku należy zamieścić Informację o posiadanej dokumentacji oraz prawach i pozwoleniach. W przypadku, gdy do realizacji przedsięwzięcia MŚP nie są wymagane prawa i pozwolenia, należy uzasadnić tę okoliczność lub wskazać podstawę prawną, z której wynika brak konieczności posiadania dokumentacji, praw, czy pozwoleń.
22. Jak należy rozumieć rozpoczęcie realizacji projektu?
Za rozpoczęcie prac nad projektem uznaje się dzień rozpoczęcia robót budowlanych związanych z inwestycją lub dzień zaciągnięcia pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia środków trwałych lub usług doradczych i szkoleniowych (np. zawarcie umowy z dostawcą/wykonawcą) lub innego zobowiązania, które sprawia, że przedsięwzięcie staje się nieodwracalne, zależnie od tego, co nastąpi pierwsze.
23. Czy obliczając spadek obrotów można porównać rok 2021 do roku 2019?
Nie. Wyjątkiem jest sytuacja gdy działalność przedsiębiorcy w 2020 roku była zawieszona przez co najmniej 6 miesięcy. Nie można porównać obrotów za rok 2019 do roku 2021 jeśli działalność gospodarcza nie była zawieszona w 2020 przez przynajmniej 6 miesięcy.
24. Czy można zaplanować koszt związany z zieloną transformacją niezwiązany z celem projektu tj. nową usługą lub produktem, a jedynie celem zwiększenia poziomu dotychczas świadczonych usług?
Nie. Zielona Transformacja musi mieć związek z celem projektu, musi wpływać na rozszerzenie lub dywersyfikację działalności. Dzięki temu ma bezpośredni związek z przedsięwzięciem MŚP, zgodnie z §5 ust. 10 lit. C Regulaminu wyboru przedsięwzięć.
Wydatek, bez którego projekt może być skutecznie zrealizowany i osiągnąć swoje cele nie jest kwalifikowany.
25. Co w sytuacji gdy firma ma wpisany w dokumencie rejestrowym kod PKD wg starej klasyfikacji z 2004 roku?
W przypisie do kryterium A.1., że kod PKD działalności gospodarczej ujawniony w dokumencie rejestrowym musi być ustalony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. nr 251, poz. 1885, z 2009 r. nr 59, poz. 489, z 2017 r. poz. 2440 oraz z 2020 r. poz. 1249). Jeśli firma nie zaktualizowała kodu PKD w dokumencie rejestrowym od czasu wejścia w życie ww. rozporządzenia, to nie może spełnić kryterium A.1.
26. Czy spadek obrotów dotyczy konkretnego PKD czy całej działalności?
Spadek obrotów dotyczy całej działalności. Spadek obrotów należy rozumieć jako spadek przychodów ze sprzedaży towarów, produktów lub usług w ujęciu wartościowym. Wartość obrotów należy wykazać w sposób właściwy dla danego podmiotu zgodnie z Instrukcja wypełniania wniosku o objęcie przedsięwzięcia MŚP wsparciem.
27. Zaświadczenie o niekaralności jako jeden z dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o objecie przedsięwzięcia MŚP wsparciem – czy takie zaświadczenie należy uzyskać dla spółki z o.o. czy dla każdego z członków zarządu / udziałowców osobno czy może oba powyższe?
Trzeba będzie dostarczyć zaświadczenia dla wszystkich członków zarządu i dla samej osoby prawnej, jako podmiotu odpowiadającemu reglamentacji przepisów o odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych.
28. Czy Wnioskodawcą może być fundacja albo stowarzyszenie?
Projekt skierowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z branży hotelarstwo, gastronomia (HoReCA), turystyka i kultura. Jeśli fundacja/stowarzyszenie spełnia kryteria dostępu może ubiegać się o wsparcie. Fundacja/stowarzyszenie musi jednak figurować w KRS w rejestrze przedsiębiorców.
29. Ruchome placówki gastronomiczne (food trucki, przyczepy, gastronomiczne) – w jaki sposób je klasyfikujemy?
Klasyfikacji dokonujemy w oparciu o Ustawę o rachunkowości zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych.
Kompletowanie dokumentacji niezbędnej do zawarcia umowy objęcia przedsięwzięcia MŚP wsparciem:
1. Czy w przypadku gdy osoby upoważnione do reprezentacji nie mają kwalifikowalnego podpisu elektronicznego czy można podpisać umowę o objęcie przedsięwzięcia MŚP wsparciem i załączniki „odręcznie” (zwykła forma pisemna)?
Tak. Dokumenty należy podpisać zgodnie ze sposobem reprezentacji, zeskanować i umieścić w systemie, a następnie dostarczyć do Operatora lub partnerów w wersji papierowej.
2. Czy jest konieczne dostarczenie zaświadczenia o niekaralności dla prokurenta?
Nie. Dla prokurenta nie ma konieczności dostarczania zaświadczenia o niekaralności.
3. Dla kogo należy przedstawić Zaświadczenie o niekaralności w przypadku spółki cywilnej?
Należy dostarczyć zaświadczenie dla wszystkich wspólników spółki cywilnej.
4. Dla kogo należy przedstawić Zaświadczenie o niekaralności w przypadku spółki z o.o. Czy zarówno dla zarządu jak i dla wspólników również?
Należy dostarczyć zaświadczenia dla całego zarządu i dla spółki.
5. Czy należy otworzyć nowy rachunek bankowy do rozliczeń w ramach projektu?
– w związku z tym, że w projekcie mamy wyłącznie refundację, nie ma konieczności otwierania dedykowanego rachunku bankowego. Ważne jest jednak, aby przedsiębiorca wykonywał obowiązek określony w § 4 ust. 18 umowy, gdzie zapisano „Przedsiębiorca prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową wydatków Przedsięwzięcia MŚP w sposób przejrzysty i rzetelny, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Przedsięwzięciem MŚP. Dokumenty księgowe powinny zostać oznaczone zgodnie z zasadami określonymi w Przewodniku kwalifikowalności wydatków, który stanowi załącznik nr 5 do Umowy.”
6. Czy w przypadku konieczności poprawy/uzupełnienia dokumentów na etapie przygotowania do podpisania umowy Operator będzie wzywał do uzupełnienia?
Tak, w przypadku konieczności poprawy dokumentacji niezbędnej do podpisania umowy o powierzenie grantu firma zostanie wezwana do uzupełnień.
7. Czy wymagana jest forma notarialna pełnomocnictwa w przypadku, gdy umowa o objęcie przedsięwzięcia MŚP wsparciem będzie podpisana przez pełnomocnika?
Nie jest wymagana forma aktu notarialnego, wystarczy zwykła forma pisemna dla pełnomocnictwa (podpisana podpisem własnoręcznym lub elektronicznie – podpisem kwalifikowanym przez mocodawców). Należy doręczyć oryginał pełnomocnictwa lub kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez mocodawców.